Cum variază credința în extratereștri în funcție de religie

de: Andrada Bonea
26 10. 2015

În ceea ce privește formele de viață extraterestre, știm deja că ortodocșii sunt foarte sceptici, în vreme ce catolicii sunt ceva mai deschiși în fața ideii. David Weintraub a decis să abordeze subiectul mai pe larg, asta după ce a descoperit că nu e tratat decât în raport cu creștinismul și cu catolicismul roman, într-o măsură destul de mică.

Cartea sa se numește Religions and Extraterrestrial Life și urmărește ceea ce liderii religioși și teologii au avut de spus despre viața extraterestră și religiile majore, printre care iudaismul, catolicismul, ortodoxismul estic, biserica anglicană, dar și despre diverse secte protestante. „Foarte puțini dintre noi și-au petrecut timpul gândindu-se ce înseamnă posibilitatea existenței vieții extraterestre pentru noi, chiar dacă vorbim despre virusuri, creaturi unicelulare, sau ființe bipede care conduc nave intergalactice, mai ales în raport cu relația noastră cu divinitatea”, scrie Weintraub.

În 2000, astronomii cunoșteau 50 de planete care orbitează în jurul altor stele. Astăzi, numărul a sărit de 1.000. Dacă rata descoperirii își menține ritmul curent, astronomii vor fi identificat mai mult de un milion de exoplanete până în 2045. Weintraub crede că e imposibil să nu existe viață pe măcar o exoplanetă. Ținând cont de faptul că până și pe Marte ar exista condiții optime de viață, tindem să îi dăm dreptate.

Cum sunt văzuți extratereștrii de cele mai mari religii

Opinia publică, deși a fost analizată doar la nivelul populației americane, a scos la iveală informații relevante. Se pare că 32% din creștini cred în existența extratereștrilor, ocupând un loc fruntaș în clasamentul scepticilor, 36% dintre hinduși, 37% dintre evrei, 44% dintre musulmani, iar în cazul ateilor, 55% cred că există alte forme de viață în Univers. Religiile asiatice sunt, se pare, cele mai predispuse să accepte viața extraterestră. De asemenea, o parte dintre hinduși au speculat că e posibil ca oamenii să se fi reîncarnat în extratereștri și vice versa, iar cosmologia budistă include mii de lumi nelocuite.

În cazul islamiștilor, a căror religie e conservatoare, varianta să nu fim singuri în Univers nu e una de luat în calcul. Iudaicii sunt ceva mai deschiși la idee și sunt de părere că spațiul e infinit, așa că nu pot băga mâna în foc pentru faptul că nu există și alte forme de viață. Evreii nu cred că descoperirea extratereștrilor i-ar afecta foarte tare. Un antropolog evreu a abordat problema și a concluzionat că relația dintre poporul său și Dumnezeu nu ar avea deloc de suferit de pe urma descoperirii altor forme de viață. Şi Coranul are pasaje care pot fi interpretate ca referiri la fiinţe inteligente de pe alte planete. Acestea însă nu cunosc învăţătura lui Mohammed, ci au profeţii lor, scrie David Weintraub.

Marea provocare va fi modul în care oamenii se vor purta cu aceste fiinţe, care poate vor avea propria lor religie. Arătând toleranţă faţă de acestea, am putea reuşi să fim mai toleranţi şi faţă de pământenii de altă religie, spune Weintraub.

Romano-catolicii au reflectat cel mai mult asupra acestei posibilități, mai ales în raport cu păcatul originar. Din pespectiva acestei ramuri religioase, dacă extratereștrii nu sunt descendenți ai lui Adam și Evei, s-ar putea să fie scutiți de păcatul care ne bântuie pe noi, oamenii de rând.

În ceea ce privește religiile protestante, în care indivizii sunt încurajați să interpreteze scripturile independent, lucrurile sunt ceva mai confuze și delicate. Weintraub a determinat că părerile teologului luteran Paul Tillich par să reprezinte un consens viabil. Acesta a spus că nevoia de salvare de către Dumnezeu e universală, dar asta nu înseamnă că planul lui Dumnezeu pentru oameni coincide cu cel pentru extratereștri.

Evangheliștii și creștinii fundamentali sunt cei mai predispuși către dificultăți în acceptarea descoperirii extratereștrilor, căci susțin că Biblia face clar faptul că suntem singuri în Univers. De asemenea, în cazul mormonilor și adventiștilorde ziua a șaptea, posibilitatea să existe viață extraterestră e destul de viabilă.

Cercetătorii cred că atestarea faptului că există extratereștri nu va fi atât de greu de acceptat, nici măcar de către cei foarte credincioși. Doug Vakoch, director în cadrul Institutului SETI (Search for Extraterrestrial Intelligence) din California, crede că impactul nu va fi aşa de mare cum ne imaginăm noi. La urma urmei, deşi teoria evoluţiei speciilor este validată de ştiinţă de atâta timp, religia prezintă în continuare propria variantă a creaţiei, găsind mulţi adepţi. Seth Shostak, astronom la Institutul SETI, spune că, oricum, oamenii sunt deja obişnuiţi cu ideea vieţii extraterestre, ipoteza fiind prezentată în presă de foarte multe ori.

Tot Doug Vakoch crede că religiile se vor adapta la noua descoperire şi vor găsi argumente care vor fi uşor acceptate de adepţi. El dă ca exemplu un teolog baptist, Hal Ostrander, pastor la o biserică din Georgia, care se opune evoluţionismului, dar care ar accepta existenţa fiinţelor de pe alte planete.

Pastorul spune că aceştia ar fi tot copii ai lui Dumnezeu, la fel de importanţi ca oamenii. Chiar dacă extratereştrii ar fi mai evoluaţi ca noi, asta nu ar însemna că oamenii, care pot fi comparaţi cu nişte copii mai mici, nu sunt unici în felul lor, iar Dumnezeu poate decide să creeze viaţă pe orice planetă.

Recent, cercetătorii au dezbătut posibilitatea existenţei unor forme de viaţă pe Marte sau pe un meteorit marţian, numit ALH 84001, care ar conţine microfosile. Prin urmare, recunoaşterea oficială nu ar fi un şoc foarte mare pentru opinia publică, nici pentru reprezentanţii diferitelor culte.

De ce e extratereștrii sunt o problemă atât de mare pentru religie

Toate religiile susţin că oamenii sunt fiinţe unice, înzestrate cu spiritualitate, create “după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu”. Descoperirea altor fiinţe inteligente, pe alte planete, ar pune sub semnul întrebării această idee, spune astrofizicianul Jason Lisle, de la Muzeul Creaţiei din Petersburg.

Jason susţine principiul antropic, adică Pământul a fost destinat de la bun început să găzduiască fiinţe superioare. În plus, deocamdată nu există nicio dovadă clară a existenţei extratereştrilor, iar acest lucru poate fi considerat o dovadă că religia creştină are dreptate.

La rândul său, jurnalistul Lee Strobel, autorul cărţii „The Case for a Creator, spune că principiul antropic nu este singura perspectivă pe care o oferă religia. Dar, conform statisticilor, probabilitatea ca pe alte planete să fie îndeplinite toate condiţiile apariţiei vieţii este foarte mică, spune el. Jurnalistul se referă însă la formele superioare, inteligente de viaţă, care au nevoie de anumite condiţii pentru a se putea dezvolta. Problema apare însă doar dacă ne gândim la viaţa aşa cum o ştim noi pe Terra, adică bazată pe șase elemente chimice: carbon, hidrogen, nitrogen, oxigen, fosfor şi sulf.

Ted Peters, editor la publicaţia Theology and Science, se întreabă dacă nu este posibil să existe forme de viaţă bazate, de exemplu, pe arsenic, care pe Pământ este o substanţă otrăvitoare.Un microb ciudat, care trăieşte cu arsenic, a fost descoperit recent în Lacul Mono din California. Biologii şi teologii se întreabă de atunci dacă acesta nu poate fi considerat exemplul unei geneze diferite, care ar putea avea loc şi pe alte planete.

În cadrul Simpozionului, una din temele dezbătute a vizat posibilitatea ca extratereştrii inteligenţi să fie şi ei păcătoşi, la fel ca oamenii. Profesorul de filosofie Christian Weidemannof, de la Ruhr-University Bochum din Germania, se întreabă de ce Iisus nu s-a dus să-i mântuiască şi pe aceşti extratereştri, dacă ei există şi au păcătuit.

Aceasta este o dispută mai veche între teologi, care discută despre posibilitatea ca Iisus să se fi încarnat de mai multe ori. Cei mai mulţi teologi cred însă că Dumnezeu s-a încarnat o singură dată, doar pe Pământ, nu şi pe alte planete.

Spre deosebire de alte religii, cum sunt hinduismul şi budismul, în creştinism problema vieţii extraterestre este mult mai delicată. Întreaga religie creştină se bazează pe credinţa în mântuirea care a devenit posibilă prin Iisus, considerat Dumnezeu încarnat.

Cu toate acestea, unii reprezentaţi ai Bisericii cred că nu există o contradicţie între creştinism şi ideea vieţii extraterestre. Părintele Jose Funes, astronom iezuit şi directorul Observatorului Astronomic de la Vatican, a declarat pentru ziarul L’Osservatore Romano că aşa cum pe Pământ există multe fiinţe, multe forme de viaţă, aşa ar putea exista şi pe alte planete, pentru că toate acestea au fost create tot de Dumnezeu.